Advertisements
mohandas gandhi - Μαχάτμα Γκάντι: Ο μεγαλύτερος ανθρωπιστής του 20ού αι.
Πρόσωπα The Activist

Μαχάτμα Γκάντι: Ο μεγαλύτερος ανθρωπιστής του 20ού αι.

Tο πρώτο άρθρο του blog «The Activist» νομίζω πως πρέπει να αφιερωθεί στο μεγαλύτερο ακτιβιστή του 20ου αι., Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι, γνωστό σε όλο τον κόσμο ως Μαχάτμα Γκάντι.

Tο πρώτο άρθρο του blog «The Activist» νομίζω πως πρέπει να αφιερωθεί στο μεγαλύτερο ακτιβιστή του 20ου αι., Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι, γνωστό σε όλο τον κόσμο ως Μαχάτμα Γκάντι, του οποίου η δράση άφησε το στίγμα της αλλά και καθόρισε την συνολική πολιτική πορεία της Ινδίας. Το προσώνυμο «Μαχάτμα» του το απέδωσε το 1915 ο Ινδός νομπελίστας ποιητής και φιλόσοφος Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ και στα σανσκριτικά σημαίνει «Μεγάλη Ψυχή».

Παρόλο που το σύνολο της ζωής του Γκάντι προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον, αυτό το οποίο θα μας απασχολήσει σε αυτό το άρθρο είναι η πραγματικά ξεχωριστή του ιδέα, με την οποία ανεξαρτητοποίησε την Ινδία από τους Άγγλους. 

Ο Γκάντι, γεννημένος 2 Οκτωβρίου 1869, ήταν Ινδός πολιτικός, στοχαστής και ακτιβιστής. Υπήρξε η κεντρική μορφή του Εθνικού Κινήματος για την ινδική ανεξαρτησία από τους Άγγλους, αλλά και εμπνευστής της μεθόδου παθητικής αντίστασης χωρίς τη χρήση βίας έναντι των καταπιεστών. Αυτό που προκαλεί μεγάλη εντύπωση είναι ότι η διδασκαλία του επηρέασε το διεθνές κίνημα για την ειρήνη και μαζί με τον ασκητικό βίο του συνέτειναν στο να καταστεί παγκόσμιο σύμβολο και ορόσημο της φιλοσοφικής και κοινωνικοπολιτικής διανόησης του 20ού αιώνα. Βέβαια, σε όλη αυτή την ιδέα-στάση του η οικογένειά του έπαιξε σημαντικό ρόλο και αυτό γιατί μεγαλώνοντας σε ένα οικογενειακό περιβάλλον ασπαζόμενος τις απόψεις του τοπικού θρησκευτικού κινήματος της Γκουτζαράτ, Τζαΐν, που πρέσβευε τις αρχές του μη-τραυματισμού οποιουδήποτε ζωντανού πλάσματος, τη χορτοφαγία, τη νηστεία ως μέθοδο αυτοκάθαρσης και την αμοιβαία ανοχή μεταξύ των μελών των διάφορων θρησκευτικών κινημάτων.

Ο Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι ήταν Ινδός πολιτικός, στοχαστής και επαναστάτης ακτιβιστής.

Κίνημα Παθητικής Αντίστασης και μη-βίας

 Ο Γκάντι απέρριπτε την ιδέα ότι η αδικία πρέπει να καταπολεμείται «με κάθε μέσο» είχε δηλαδή την ιδέα ότι «Αν χρησιμοποιείται βία, αναγκαστικά, ενσωματώνεται μέσα σε αυτή και η αδικία».

Έτσι, διακήρυξε την «παθητική αντίσταση» κατά των Βρετανών αποικιοκρατών της Ινδίας. Με ταυτόχρονη απόρριψή του την ταξική πάλη και υποστηρίζοντας ότι οι κοινωνικές αντιθέσεις πρέπει να λύνονται με διαιτησία. Βέβαια, σημαντικό είναι το γεγονός ότι αυτός ο δρόμος προς την ανεξαρτησία της Ινδίας κάθε άλλο παρά εύκολος ήταν, αν σκεφτεί κανείς ότι τελικά οι Βρετανοί αποχώρησαν από την Ινδία το 1947, οπότε και το σύνθημα που πρόβαλε από το 1942 «Έξω από την Ινδία» έγινε πραγματικότητα. Στην ουσία η στάση της «παθητικής αντίστασης» είναι η άρνηση να κάνεις ότι σου επιβάλουν, δίχως να χρησιμοποιήσεις καμία βία που έχει άμεση σχέση με έναν άλλο όρο, αυτόν της «πολιτικής ανυπακοής».

Η πολιτική ανυπακοή είναι η άρνηση ενός ή περισσότερων ατόμων απέναντι στην τήρηση ορισμένων νόμων, απαιτήσεων και εντολών της κυβέρνησης, ή μιας δύναμης κατοχής, χωρίς να καταφεύγουν στη σωματική βία. Θα έλεγε κανείς πως αυτή η πρακτική είναι η πρωτοβάθμια τακτική της μη βίαιης αντίστασης.

Η ιδέα της παθητικής αντίστασης καλυτέρευσε ακόμα και τις σχέσεις μουσουλμάνων και ινδουϊστών στην Ινδία, διότι ο ίδιος ανοιχτά είχε εκφράσει την εναντίωσή του τόσο σε αυτή την σύγκρουση όσο και στον διαχωρισμό τους.

Eννέα κανόνες για τους πολιτικούς αντιρρησίες

Την περίοδο που ήταν ηγέτης στον αγώνα της Ινδίας για την ανεξαρτησία ο Γκάντι περιγράφει εννέα κανόνες για τους πολιτικούς αντιρρησίες που ασπάζονται τη Satyagraha(όρος που χρησιμουποιούσε ο Γκάντι για να χαρακτηρίσει την έλλειψη βίας στην αντίσταση). Ανάμεσα σε αυτούς είναι κι ότι «μερικές φορές πρέπει να υποστείς την οργή του αντιπάλου σου».

Ένας πολιτικός αντιρρησίας δεν εκφράζει ποτέ την οργή του.

Μερικές φορές πρέπει να υποστείς την οργή του αντιπάλου σου.

Με τον τρόπο αυτό θα αποδεχθεί τις επιθέσεις από τον αντίπαλο, ποτέ όμως δε θα προβεί σε αντίποινα. Όμως δε θα καταβληθεί, από το φόβο της τιμωρίας ή παρόμοιων απειλών, από οποιουδήποτε μεγέθους οργή.

Όταν κάποιο μέλος της αρχής προσπαθήσει να συλλάβει έναν πολιτικό αντιρρησία, αυτός θα υποβληθεί οικειοθελώς στη σύλληψη, και δε θα αντισταθεί στην κατάσχεση ή την αφαίρεση της περιουσίας του, όταν αυτή επιδιώκεται να κατασχεθεί από τις αρχές.

Αν δε ένας πολιτικός αντιρρησίας έχει στην κατοχή του κάποια περιουσιακά στοιχεία ως διαχειριστής και φύλακας, θα αρνηθεί να τα παρατήσει, έστω και αν κατά την υπεράσπιση αυτή θα μπορούσε να χάσει τη ζωή του. Ποτέ, όμως, δε θα προβεί σε αντίποινα.

Στα αντίποινα περιλαμβάνονται και οι βωμολοχίες και οι βρισιές.

Κατά συνέπεια, ένας πολιτικός αντιρρησίας δεν προσβάλλει ποτέ τον αντίπαλό του, και δε λαμβάνει μέρος στις πρόσφατα επινοημένες κραυγές οι οποίες είναι αντίθετες προς το πνεύμα της ahimsa (μη-βία).

Ένας πολιτικός αντιρρησίας δε μπορεί να χαιρετά τη σημαία του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά δε θα προσβάλλει αυτή ή τους δημόσιους υπαλλήλους, άγγλους ή ινδούς.

Αν κατά τη διάρκεια του αγώνα, κάποιος προσβάλλει τέτοιον υπάλληλο ή επιτεθεί εναντίον αυτού, ένας πολιτικός αντιρρησίας υποχρεούται να προστατεύσει τον εν λόγω υπάλληλο ή υπαλλήλους από την προσβολή ή την επίθεση ακόμη και με κίνδυνο της ζωής του.

Οι 10 θεμελιώδεις αρχές – αναγκαίες στη ζωή μας

.gandhi-mahatma

  1. Γίνε εσύ η αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο
  2. Κανείς δεν μπορεί να με πειράξει χωρίς την άδειά μου
  3. Ο αδύναμος δεν μπορεί ποτέ να συγχωρήσει. Η συγχώρεση είναι το χαρακτηριστικό του ισχυρού«Το ‘οφθαλμόν αντί οφθαλμού’ μπορεί να οδηγήσει μόνο στο να τυφλωθεί όλος ο κόσμος»
  4. Δεν θέλω να προβλέπω το μέλλον. Είμαι αφοσιωμένος στην παρούσα στιγμή. Ο Θεός δεν μου έδωσε τον έλεγχο της επόμενης στιγμής, αλλά αυτής
  5. Μια ουγκιά δράσης αξίζει περισσότερο από ένα τόνο διαδασκαλίας
  6. Είναι ανόητο να είσαι πολύ σίγουρος για την σοφία σου. Είναι υγιές να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου ότι και οι ισχυρότεροι μπορεί να αποδυναμωθούν και οι σοφότεροι μπορεί να σφάλλουν
  7. Πρώτα θα σε αγνοήσουν, μετά θα γελάσουν με σένα, μετά θα σε πολεμήσουν, και τότε κέρδισες
  8. Βλέπω μόνο τις αρετές των ανθρώπων. Αφού δεν είμαι αλάθητος, δεν θα αναλύσω τα λάθη των άλλων
  9. Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέπτεσαι, αυτά που λες και αυτά που κάνεις, βρίσκονται σε αρμονία μεταξύ τους
  10. Η συνεχής ανάπτυξη είναι ο νόμος της ζωής. Αυτός που προσπαθεί να διατηρήσει τα δόγματά του για να φαίνεται συνεπής στους άλλους, οδηγεί τον εαυτό του σε λάθος δρόμο.
Advertisements

0 comments on “Μαχάτμα Γκάντι: Ο μεγαλύτερος ανθρωπιστής του 20ού αι.

Απάντηση